(Prosím ostatní betlemáře o zaslání vzpomínek, fotografií a výstřižků k oběma tvůrcům ke zveřejnění na těchto stránkách. Jako protihodnotu nabízím králické figurky z mojí tvorby, fotografie, pohlednice s betlémy či podklady z mého archivu. Jméno dárce samozřejmě na požádání zveřejním. Určitě si oba řezbáři zasluhují náš trvalý zájem a propagaci jejich díla, které jinak časem upadne do zapomenutí.)
- děkuji za spolupráci při tvorbě těchto stránek králickému betlemáři Zdeňkovi Škvárovi.
Absolvent řezbářské školy. Jeho otec Max bydlel naproti řezbářské škole v Králikách. Josef byl asi ze šesti dětí, ale jen on vyřezával. Bydlel s manželkou v Písařově (dnes okres Šumperk) a po válce se přestěhovali do Dolní Hedeče čp. 98. Po jeho smrti byl dům prodán chalupáři snad z Olomouce. Pracoval na dráze a ve válce byl asi jen půl roku.Pracoval v Hedvě – čistil tkalcovské stroje, jeho žena kvůli důchodu zde pracovala asi 5 let také. Česky se domluvil i když bylo znát, že je německé národnosti. Vyřezával téměř až do konce života, údajně nikdy jako své hlavní povolání a zemřel na srdce – angina pectoris.
Manželka Rozálie byla češka a proto nebyli odsunuti. Zemřela v roce 1987, tedy dva roky po manželovi, které dožila u dcery v Dolní Čermné u Lanškrouna. Její rodiče nevyřezávali.
Měli šesti dětí: dva syny (jeden se jmenoval Max, druhý Josef byl řezbář) a tři děvčata. Jedno dítě zemřelo.
AD 4) Fotografie Josefa Schwarzera ze dne 5. ledna 1984 ( tedy ve věku 77 let, přibližně 1,5 roku před jeho úmrtím)
AD 5) Fotografie Josefa Schwarzera s manželkou ze dne 5.ledna 1984
AD 6) Článek MVDr. Miloše Gerstnera, který mám z mých výstřižků nejraději
AD 7) Smuteční oznámení o úmrtí mistra králických betlémů pana Josefa Schwarzera. Poslední králický řezbář zemřel, ale jeho dřevěné lidičky nám dělají radost každé vánoce; i při každém setkání s nimi během celého roku.
Ukázka figurek Josefa Schwarzera vytvořených na sklonku jeho života ( 1983-1985). Figurky charakterizuje jednotný styl řezby, která ukazuje na mimořádnou zkušenost řezbářovy ruky.
Při práci se vyučil elektrikářem v Letohradu. Do vojny pracoval v Hedvě, vojnu strávil na Slovensku. V roce 1955 si vzal za ženu Edeltraud Rückerovou a bydleli ve volném domku čp. 17 naproti domku otce. V roce 1963 koupili od obce za 600 Kč domek (vlastně bouračku) čp. 45, který celý přestavěli. Pravděpodobně v roce 1974 nastoupil do Tesly, kde pracoval až do důchodu. V mládí musel pomáhat s vyřezáváním figurek. Měl talent, dobře maloval, což je podmínka k dobré řezbě. Figurky začal trvaleji vyřezávat po smrti svého otce, jeho manželka Edeltraud figurky malovala s používáním křídového podkladu. Asi tři poslední roky pomáhala malovat i pro otce. Obličeje nechávala pro jejich obtížnost malovat muže. Ceny měli opravdu nízké: betlém se 17 figurami za 1 000,- Kčs, ovečky stáli 30,- Kčs. Za betlém pro Muzeum dostali 4 000,- Kč a ještě museli příjem zdanit.
Pan Josef Schwarzer zemřel po krátké nemoci dne 29.11.2005 . Pohřeb se konal 9.12.2005 ve 14.00 v kostele na Horní Hedeči. Tím prakticky tradice králických betlémů končí.
AD 1) AD 4) Pan Josef Schwarzer
AD 2) Králický betlémář Zdeněk Škvára z Hradce Králové s paní Schwarzerovou nad čerstvě malovanými figurkami
AD 3) Pan Josef Schwarzer s ptáčky
Manželka Edeltraud Schwarzerová
Dcera Jana a Marie Rückerových. Měla sestru Annu. Otec byl ze smíšeného manželství a pracoval v lomu na štěrk. Kolem roku 1940 byl vězněn pro své výroky o Hitlerovi. Matka byla dělnicí v Hedvě. Ani jeden z rodičů nevyřezával. Nepamatuje se, že by se v Králíkách věnovali vyřezávání figurek, ale pamatuje výrobu ptáčků a počasníků.
Měla s Josefem 6 dcer : Helena, Eva, Hana, Renata, Marcela a Monika. První dcera se narodila paní Schwarzerové ve věku 24 let. Ostatní se narodili během osmi let. Vzpomínky na život paní Schwarzerové jsou spojeny s finančními starostmi. Plat manžela, počet dětí spolu s přestavbou domku ani jinou situaci nemohlo přinést. Přivydělávala si domácí výrobou skřipců na záclony a také tříděním špejlí na nanuky. Tyto špejle používal manžel na míchání klihových barev i na výrobu střech jeho typických chlévů.
V době úmrtí Josefa Schwarzera měli 17 vnoučat a 5 pravnoučat.
Foto figurek (1991 - 1998)
Vzhledem k vyjímečnosti těchto řezbářů jsem se s pomoci paní Schwarzerové, jejího zetě Karla Valíčka a Žanety Lengwinatové z Muzea Králíky pokusil zdokumentovat blíže jejich technologii výroby posledních originálních králických figurek.
Řezbářský nůž
Typický šikmo broušený řezbářský nůž. Na první pohled až neesteticky vypadající nástroj splňoval veškeré požadavky – ostří z oceli Solingen nebo přelomeného nože s možností povytahování po zbroušení materiálu. Špičatý tvar umožňuje např. řezbu krku figurky vysokého cca 5 mm.
Řezbářská dláta
Dláta ukazují svým provedením i opotřebením na jejich vysoké stáří. Vidíme zde kompletní řadu půlkulatých dlát i např. často v literatuře uváděnou „kozí nožku“ s ostřím tvaru V.
Klihové barvy
Pigment s klihovou vodou v keramických nádobkách opět splňoval plně potřeby výrobců. Před začátkem prací se barva naředila vodou a nahřála do tekuté formy. Keramická nádobka udržovala potřebnou teplotu déle, než nádobky z jiných materiálů. Většinou se pracovalo tak, že nahřáli jednu nádobku s barvou a touto barvou namalovali část všech figurek ve výrobní serii. Na fotografiích je vidět, že k nahřátí klihové barvy používali elektrický vařič.
Barevné pigmenty
Barevných pigmentů měli doma Schwarzerové snad kolem stovky nádobek od sleďů. Barevnou škálu odhaduji na cca 30 barevných odstínů. Některé pigmenty mají až metalýzový nádech. Pigmenty nakupovali např. u Augustina Schwarzera, jak ukazuje originální balení.
Ozdobné sypání
Různé barvy zlaté, stříbrné, barevné piliny a drtě, mleté barevné žárovky a třeba vánoční ozdoby, různé velikosti smirků. Některé sypání ukazuje na kupované speciálně k tomu vyráběné materiály. Další sypání si vyráběli sami pomocí starého kávového mlýnku. Na obrázku je pouze část používaných posypových materiálů. Po materiální stránce jsou pigmenty a speciální sypání asi největším problémem pro současného výrobce k navázání na výrobu Schwarzerů.
Štětce
Vedle běžných školních štětečků se zachoval starý štěteček doma vyrobený pomocí štětinek v husím brku nasazeného na smrkovou násadku.
Skleněná očka ptáčků
Vedle figurek vyráběli také dřevěné ptáčky používané k výzdobě interiérů. Podle paní Schwarzerové musela při jejich výrobě dodržovat postup nanášení barev na ještě nezaschlý podklad. Na přiložené fotografii se nejedná o jejich výrobek, ale tuto zásobu skleněných oček měli Schwarzerové doma.
Šablony k výrobě počasníčků
Vedle figurek vyráběli také domečky k předpovědi počasí tzv. počasníčky. Na přiložené fotografii se asi nejedná přímo o jejich výrobek, ale šablony jsou prokazatelně jejich. Podle paní Schwarzerové přestali s touto výrobou z důvodu nedostatku vhodných střívek, měnících velikost podle vlhkosti vzduchu.
V pozůstalosti Josefa Vondry se vyskytují jeho figurky velikosti 16 cm, určené nejspíše do kostelních betlémů. Velikost figurek odvedla řezbáře od subtilních tvarů a donutila jej přidat další vylehčovací řezy a naznačit prsty na rukou, což u králických figurek je ojedinělé. Nezkušenost s tvarováním rukou je ostatně na těchto figurkách vidět.
Oba Josefové Schwarzerové odpočívají na hřbitově v Dolní Hedeči v blízkosti kláštera. Oba si vyřezáváním přilepšovali příjmy ze svého hlavního zaměstnání. Svůj pobyt v dílně si oba zpříjemňovali společností volně poletujících kanárků nebo korel. Syn často vyřezával při malé televizi. Oba pracovali pod tlakem na nízké ceny jejich výrobků. Jediný stálý odběratel byl Vondra z Červeného Kostelce, který vytvořil mimořádné architektury betlémů ovšem jeho tlak na nízké ceny figurek byl až neslušný. Po smrti Schwarzera otce v roce 1985 odebíral ve svém vysokém věku ještě asi tři roky figurky od syna.
Byli poslední, jediní, nejlepší, dokonalí a přitom skromní a stávají se betlemářskou legendou. Jejich věk se samozřejmě zapsal do způsobu řezby, ale figurky otce i syna z období kolem roku 1980 se nedají na první pohled stoprocentně rozeznat. Šablonovitost řezby otce s dokonalou proporcí postaviček při jemném provedení obličejové části – toto je trvalý vzor pro současné i budoucí králické řezbáře.
Polychromii pro oba řezbáře prováděla u výše uvedených figurek manželka J.Schwarzera – syna. Tento fakt znesnadňuje určení kdo figurku vyřezal, ale je třeba konstatovat, že její malba je dokonalá, bez výkyvů po celou dobu její práce.
Závěrečný nátěr lihovým lakem vytvářejícím vysoký lesk zdůrazňující barevnost a chránící klihové barvy před plísní je dalším charakteristickým rysem těchto figurek.
Schwarzerové v literatuře
Vedle častých zmínek v betlemářské literatuře bylo o Schwarzerech zveřejněno následující:
- kniha vzpomínek sudetské Němky na dobu od poloviny třicátých let 20. století přes druhou světovou válku i těžké časy po jejím konci.
Měla jsem na programu ještě jeden zvláštní bod. Před nějakým časem se mi dostala do rukou povídka Otfrieda Preusslera „Anděl Gloria“. V této povídce vypráví autor - pocházející také ze Sudet – příběh muže, který navštívil začátkem sedmdesátých let jednoho z posledních řezbářů „králické školy“ v jeho starém domě u Králík. Muž - pravděpodobně sám autor - sháněl pro své neúplné králické jesličky chybějící figurku anděla, nesoudícího nápis "Gloria!" A nakonec ji skutečně od starého řezbáře dostal. Preusslerova povídka mě zaujala, protože jsem popisovaný druh jesliček důvěrně znala. Mnoho lidí ve Wichlstadtlu a v celých Orlických horách - hlavně v okolí Králík - takový betlém s ručně vyřezávanými figurkami vlastnilo v bohatě zdobeném nebo skromnějším provedení, podle kapsy majitele. Můj dědeček byl na své jesličky obzvlášť pyšný. Dlouhá léta sbíral různé figurky a sám se svými syny postavil z překližky „město Jeruzalém“, zhotovil keře a stromy, z rozmočeného papíru, tzv. papírmašé, zformoval celé krajiny a pohoří. O první adventní neděli dědeček pravidelně rozestavoval své jesličky na čtyři metry dlouhém stupňovitém prkenném regálu, který ležel po zbytek roku se všemi pečlivě zabalenými figurkami a ostatním příslušenstvím na půdě. Jeho scenerie se však neomezovala pouze na chlév se svatou rodinou, několika pastýři, ovečkami, oslíkem a kravičkou, nýbrž obsahovala celou širokou krajinu až do Jeruzaléma, kde bylo vidět dokonce i Herodův palác. Žoldnéři procházeli bránou, ponocný troubil na roh, ženy nosily na hlavě džbány s vodou. Pole byla plná pastýřů a stád. Tři králové se blížili s bohatým doprovodem - a nad vším se vznášel anděl - zvěstovatel s ulomeným a zase přilepeným křídlem. Jeho úraz jsem měla na svědomí já - ale dědeček, kterému jsem vždy při stavění jesliček pomáhala, mi mou neopatrnost prominul. Preusslerova povídka ve mně tedy probudila neobvykle silné vzpomínky na dětství. A teď jsem chtěla zjistit, jestli by ten starý řezbář neprodal několik figurek také mně. Neboť dědečkovi jesličky byly nenávratně ztraceny a také z našich vlastních jesliček jsme při našem útěku nemohli zachránit ani jedinou figurku. První náhodný kolemjdoucí, kterého jsem se v Králíkách zeptala, věděl, kde řezbář bydlí. Zřejmě ho ve městě dobře znali, ačkoliv žil v sousední vesničce, za Horou Matky Boží. Na tu vesnici jsem si dosud pamatovala: v Dolní Hedeči, německy Nieder-Heidisch, bydlela také sestra mé babičky a já ji kdysi s babičkou navštívila. Vyjela jsem nahoru a brzo jsem našla tu starou, v orlickém stylu postavenou roubenou chalupu, ve které se od konce války zdánlivě nic nezměnilo. Když jsem se u dveří představila, pozvali mě dovnitř a dostala jsem hrnek melty. Žena Josefa Schwarzera - ještě zedřenější, ještě shrbenější než Kristýna - byla Češka. Mluvila lámanou němčinou. Oba si právě dělali velké starosti kvůli jejich psu. Zmizel, od včerejška ho neviděli. „Věrné stvoření,“ chválil ho pan Schwarzer „a chytrý ! Rozumí česky i německy !“ A paní Schwarzerová: „ Jen aby nám ho cikáni nesnědli...!“ Když.jsem panu Schwarzerovi prozradila své dívčí jméno, zbystřil pozornost. „ Pausewang - z Wichstadtlu?“ zeptal se. A jestli prý nejsem příbuzná s tím Pausewangem, co byl náčelník hasičů a nosil takový dlouhý bílý plnovous? Cože? Dokonce jeho vnučka ? Jako mladý muž byl pan Schwarzer také u hasičů a často se s mým dědečkem při různých hasičských cvičeních a slavnostech setkával. Můj dědeček prý byl vzdělaný, zkušený a rozvážný člověk. Znal a vysoce si ho vážil každý hasič široko daleko. Starý řezbář pookřál a rozpovídal se o svém životě. Jeho sestra byla po válce vysídlena a žije nyní v Kasselu. (Dal mi její adresu, mám ji pozdravovat, on sám píše nerad.) Jemu však - ačkoliv byl členem jednotek SS - dovolili zde zůstat. Za to vděčí jenom své manželce, protože je Češka. Nyní jsem zpozorněla zase já . Představa, že tenhle starý, seschlý mužík s vpadlou hrudí, vyřezávající ze dřeva figurky svatých („Řeže je z vařeného lipového dřeva,“ prozradila mi jeho žena, "ale to dřevo musím vařit já! To je práce jako pro koně, potom ruce ani necítím“), kdysi bojoval v jednotkách SS, by1a skoro groteskní. Takovou absurdní kombinaci by si jistě nedovedl představit ani Otfried Preussler se svou bujnou fantazií, kdyby se o tom býval dozvěděl. Zase jsem je tady měla, ty dvě strany lidské osobnosti. Znovu mi na mysli vytanula otázka, která mě tolik zaměstnávala při pátrání po povaze mého otce – totiž, čeho všeho je člověk schopen – v dobrém i ve zlém.
Ne, zklamal mě pan Schwarzer, kompletní jesličky mi prodat nemůže. Jesličky od něho smí kupovat pouze československý stát. A pak přece jenom zmizel v pracovně a odkudsi vyhrabal čtyři figurky, samé pastýře, kteří měli nějakou chybu. a slíbil mi, že pro mne bude „zpackané“ figurky schovávat. Tím se žádného přestupku nedopouští, protože by vlastně měl toto zmetkové zboží vyhodit. Státu smí dodávat jen zboží bez vady. Šťastná, že vlastním čtyři králické figurky, jsem se rozloučila. Že má jeden pastýř příliš krátkou paži a druhý že je jednonohý, to mi vůbec nevadilo. Nesla jsem si domů vzpomínky na dětství..........
..........Se starým panem Schwarzerem musím Martina rozhodně seznámit! Ale jeho dveře nám otevřeli cizí lidé, kteří mluvili jen česky. Nerozuměli jsme, co se nám snažili říct. Děti přivedli ze sousedství starého muže a ten nám lámanou němčinou vysvětlil, že oba Schwarzerovi jsou už dávno po smrti a že jejich synové, bydlící daleko odtud, dům prodali cizím lidem. Zdrceně jsme odcházeli. Byl Josef Schwarzer poslední řezbář králických jesliček? Taková ztráta jak pro Němce, tak pro Čechy?……..
Webmaster: Vitkom 2006 |